fredag 14. september 2012

The wind(ner) takes it all

Når jeg blir spurt hva jeg studerer, svarer jeg ofte bare vind. (fordi det høres litt artigere ut, for å være helt ærlig). Det jeg studerer, er energiforsyning (ok, litt elkraft), men her på DTU har jeg muligheten til å fokusere på vind. De har jo en mølle eller to her i DK.

Vindkraft er den viktigste kilden til energiomforming her i Danmark. I 2010 utgjorde elektrisitet produsert fra vindmøller 22% av samlede dansk elforsyning, og utbyggingsplanene er store- innen 2030 skal all elektrisitetproduksjon komme fra vind.

Så da kan Danmark, som Norge av og til gjør, skryte på seg å være 100% rene i sin elektrisitetbruk?
Vel, egentlig ikke. 
Danmark er netto importør av kraft. Bildet er tatt fra statkraft sine hjemmesider.*


Det vil si at de ikke produserer nok til å dekke egne behov, og må kjøpe kraft fra de andre nordiske landene. Denne kraften er produsert både fra vann, termisk og kjernekraft. Selv om Danmark da kun produserer elektrisitet fra vindkraft, bruker de elektrisitet som er produsert på andre energikilder. European Mix kalles denne energien - og den er ikke særlig ren, for å være helt ærlig. **

Selvfølgelig skal man strebe mot, og skryte av at man selv kun produserer fra fornybare energikilder! Men når import og eksport mellom de nordiske landene er så stor, gir det egentlig ikke mening å snakke om et land for seg selv.

Men som de sier: alle elver monner, og personlig har jeg stor tro på at "små" fornybare produskjonsenheter sammen etterhvert kan bli et godt alternativ til termisk energiomforming.

Brandingdanmark.dk

Nå skal jeg ha min første forelesning i det vindfaget jeg gleder meg mest til- her vil det nemlig være mange gjesteforelesere fra energibedrifter og forskere. Dette vil forhåpentligvis gi et bedre og bredere innblikk i dagens situasjon og fremtidens utsikter. Som selvfølgelig skal deles videre.

Så stay tuned! (Som de sier #2)





 *Om du skulle være interessert i nordisk krafthandel: http://www.statnett.no/no/Kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/Kraftflyt-kart-Nordisk/
** Same goes for Norge, egentlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar