onsdag 5. september 2012

Prosjekt: Leseplass, del 1

På onsdager har jeg ingen forelesninger, og dagen tilbringes derfor ikke i Lyngby for min del. Dagens hovedprosjekt har vært å utforske lesesaltilbudet på Det Kongelige Bibliotek - Den Sorte Diamant. Ferden gjennom byen var relativt strabasiøs, og jeg brukte (nok en gang) mer tid enn forventet på sykkelturen. Sistnevnte kan sannsynligvis optimaliseres mtp valg av rute, men det får bli neste ledd i prosjektet.
Bilde fra Den Store Danske/Det Kongelige Bibliotek


Erika har allerede vært innom vårt lokale og kommunale bibliotekstilbud, men følte seg visstnok satt tilbake i tid (og rom?), samtidig som det ikke fantes mulighet for stille lesning der. Når lokalet var utrivelig i tillegg, antar jeg at besøket hennes der stryker Nørrebros bibliotek fra vår liste over alternative leseplasser i København by.

På Den Sorte Diamant er det derimot annerledes! Her er så mange mennesker, men det går bra, for selve biblioteket er enormt (i hvert fall i min personlige målestokk). Igjen et bygg i København by med spektakulær arkitektur, kombinert med funksjonalitet og brukervennlighet. Det er mitt inntrykk så langt, i alle fall. I og med at jeg bare har vært her én dag, er det umulig å få prøvd ut alle de tilgjengelige lesesalene som er her, men jeg kan rapportere så mye som at i 5. etg. er det lyst, moderne og trivelig, toalettene er rene, kaffen er god og menneskene behagelige.
Bilde fra virtual tourist

Eneste ulempe foruten den litt lange reisen, er at jeg ikke hadde med noen kompanjong å dele opplevelsen med (les: noen som kunne passet på mac'en da jeg skulle ut for kaffe. Litt styr å drasse den med seg rundt, men dette klassifiseres vel som nok et i-landsproblem jeg sliter med.)

Meget mulig at dette biblioteket inngår i min ukentlige onsdagsrutine. Tommel opp!


2 kommentarer:

  1. Har vært der... Kjempestilig! Liker blogg-designet bedre nå:-)

    SvarSlett
  2. Stilig! Aldri vært inne i bygget, merkelig nok.

    SvarSlett