søndag 14. oktober 2012

Are you going to culture night today?

Spørsmålet fikk jeg fredag ettermiddag, og innså at jeg helt hadde glemt av alt om kulturnatten, siden jeg først hørte om den tidlig i september.

Heldigvis var ingen andre planer lagt (i tillegg til at Erika skulle ut og spise med kjernefamilien sin), og sammen med en like impulsiv og sporty landsmann, bestemte jeg meg for å kaste meg på bølgen. Altså hadde vi ikke rukket å gjøre noe research eller planlegging på forhånd, og med over 250 åpne museer, forestillinger, omvisninger, show og boder, ble det en lettere kaotisk oppstart ved billettluken på Nørreport. Vi hadde kjekt avtalt å møtes der, men innså fort at det hadde resten av byen også gjort. Billettkøen var sikkert 200 m lang. Så vi trillet syklene våre mot Rundetårn, og jammen var ikke køen kortere der!

Jeg hadde ikke vært i Rundetårn før, så vi slo den fluen i samme smekk, før vi gikk videre til universitetet og deres eldgamle bibliotek.
Jens i dyp konsentrasjon (ekte)
Meg som blir opplyst på biblioteket
 Deretter fikk vi sett universitetets aula (tror vi, i hvert fall...) og smakt kåljuice. Det var kjempegodt, og jeg syntes nesten kåljuicen var verdt hele Kulturnatt-billettprisen.

Jens mente vi burde gå på utstillingen om nær-døden-opplevelser, så vi troppet opp hos Landsforeningen for Liv & Død, trolig som de yngste museumsgjestene. Tydeligvis hadde vi blingset litt i programmet, for dette var en utstilling om alle praktiske detaljer rundt gravferder, kremasjon, what-not-to-wear i din egen begravelse osv. Det hele var veldig opplysende og faktabasert, akkurat som et hvilket som helst museum, men det morbide satte sitt preg på hele opplevelsen. Det var også mulighet for kisteprøving, noe undertegnede fikk helt fnatt av, så vi ble nødt til å gå. Men ikke før vi hadde fått med oss litt gratis vin, vel og merke. Tok ingen bilder her, av ymse årsaker. Jeg tror likevel denne absurde opplevelsen er noe jeg kommer til å huske.

Utspjåket dørkarm på Christiansholm
Etter å ha returnert til livet i gatene rundt Nikolaj Plads, trillet vi ned til Slotsholmen for å sjekke ut de tilbudene vi egentlig hadde lyst til å få med oss. Her fikk vi oss en tur gjennom noen flotte saler på Christiansborg (parlamentet), og jeg ser av bildene mine at jeg var overfascinert av alle lysekronene som fantes der. Her er et lite utvalg:







Alle disse eies av denne damen (tror jeg):

  Etter å ha fått gratis crêpe utenfor Finansdepartementet, begav vi oss på en siste happening før utmattelsen tok overhånd, nemlig rundvisning på børsen. 
Dette er Børsen, om noen lurte. Lånte bildet herfra.

Berømt bilde, da. 

Sett innenfra. Jammen hadde de ikke lysekrone/-kule her også!
Viktigste lærdom fra Kulturnatten er som følger: dra på den om du noen gang har sjansen! (Og se over programmet i litt god tid så du vet hva og hvor du vil. Tiden går ganske fort når man først er i gang.)

Og som en liten bonus er det inkludert en fribillett til en visitt på et av Købenahavns mange museer. Dermed er min dagsplan klar, iom at den må benyttes i løpet av oktober måned. 

God søndag!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar