mandag 25. februar 2013

What I do for a living. #2

I tillegg til å sitte i "The Delegation from Norway" i Globale Produktkjeder og Bærekraftig Utvikling, sammen med Ingrid og to andre, ja riktig, norske piger, har jeg 20 ETC til å fylle ukedagene med.
Og foreløpig går det faktisk greit! (sju-ni-tretten-bank-i-bordet).

Høsten og januar var preget av vindfag, i hvertfall det som ble mest nevnt her på bloggen. På NTNU går jeg masteren som heter Energiforsyning, og fokuset mitt er hvordan vi i fremtiden skal planlegge energidistribusjon med tanke på en økende andel fornybar energi. Fornybar energi endrer produskjonsmønsteret, og krever mer planlegging når etterspørsel skal dekkes. Det krever også mer av brukeren. Vindenergi er spennende, og særlig spennende å lese i vindens land, men det finnes flere fornybare kilder som jeg også ønsker å utforske. Derfor tar jeg et fag som heter Emerging Energy Technologies, som fokuserer på mulige fornybare løsninger til energiproduskjon. I dette faget skal vi skrive en oppgave om forbrukersiden av Smart Grid. Hva kan en som enkelt-person forvente seg av de store nye endringene som produsenter og distributører allerede har jobbet mye med og forberedt seg på? Hva skjer når huset ditt blir smartere enn deg? Og har du fryktet data-virus? Vel, nå kan hele huset ditt bli angrepet! (Les: amerikansk skrekk-scenario). Men frykt ikke, enda i hvertfall. Se mot Bornholm- et stort prosjekt innen Smart Grid og Smart Houses. Her er alt grønt og skjønt. 
Ditt fremtidige hus:

Vi skal bruke dette prosjektet som et case-study, og tar faktisk av mot Bornholm i slutten av uken. 

Hvis du lurer på hva Smart Grid er, så er det altså et fremtidig scenario, ofte presentert ved hjelp av en Power Point- presentasjon. Det er en illustrasjon, gjerne med grønne trær, en sol som skinner og biler som slipper ut blomster fra eksospotten. (blomsterpotten). 
Bildet er lånt herfra. Men et enkelt Google-søk gir mange tolkninger

Presentasjonen har med jevne mellomrom blitt presentert for oss, helt siden siden starten av første semester. Foreleserere, næringsliv og disputaser har snakket fritt og stort om temaet. I tre år skjønte jeg ingenting, og turte ikke spør heller. (Jah, var det siv.ing du ville bli?) Endelig har jeg forstått grunnen til at presentasjonene fremstår som om det presenteres en hemmelighet de egentlig ikke vil dele- preget av farger, bilder og overraskende lite informasjon. Nemlig at ingen andre heller helt vet hva det er. Enda. 

Og ellers så leser jeg litt på de tekniske utfordringene i nettet når det kommer til tilknytning av fornybare energikilder, samt økonomiske aspekter ved dette. Her har jeg ingen bilder. Og ikke så mye mer (spennende) å si heller. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar