onsdag 23. januar 2013

Ugens udfordring - kageordning

"Jeg foreslår at vi laver en kageordning!"

Dette var en uttalelse fra en danske på prosjektgruppen min, som bekreftet de svirrende ryktene fra Introduction Week i august. I Danmark forventes det kake når det er gruppearbeid.
Mest overrasket ble jeg likevel da jeg forstod at det var forventet at kake skulle medbringes hver dag i arbeidsperioden (som pågår denne uken). Vi er tre gruppemedlemmer, og kakebakingen går på rundgang.

Jeg har aldri vært en typisk kakeperson, men jeg er glad i å bake, og glad i litt kake. Derfor måtte jeg virkelig manne meg opp da jeg innså på mandag at intensjonen var at vi tre piger skulle dele en hel kake i løpet av arbeidsdagen. Ikke forsyn deg selv med det du orker, nei. Én kake - delt i tre like store deler (eller egentlig seks deler, slik at vi fikk "både formiddagskage og eftermiddagskage"). Her må jeg også påpeke at mandagens bakst var en kanontung banankake med 200g kokesjokoladebiter i.

Ikke nok med at dette voldsomme kakeinntaket førte til en generell underliggende kvalme hele dagen, jeg måtte overvinne uggenheten og bake muffins på kvelden. Det var jo min tur til å bringe bakst på tirsdag. Og for å gjøre det hele litt mindre overkommelig, hadde ett av gruppemedlemmene nedlagt veto mot fruktbiter i kaken. Altså ingen gulrotkake, eplekake eller andre friske favoritter. Skjønte også at stemningen for eplemuffins med havregryn, blåbær og kanel kanskje heller ikke ville slå helt an. Derfor gikk jeg for en veldig enkel muffinoppskrift, men sjanset på at blåbær ville være ok.

Føler Trines bilde er mer appetittvekkende enn mine amatørmessige mobilbilder.


Det var det. De ble supergode faktisk (tusen takk til Trines matblogg, nok en gang). Tror mye kommer av det økologiske smøret, det kraftige vaniljesukkeret (ja, det finnes andre produsenter enn Freia. Sjokk!), og at fryste blåbær i Danmark er store (og økologiske, selvsagt).

Nå er det på'n igjen med ny type muffins bakt av tredjekvinne på gruppen, denne gang med masse sjokolade. Koser meg som best jeg kan i denne kulturkollisjonen - hva skjedde med fredagskake, liksom?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar